LV: 848108
Teaching: Mümün Keser, Paul Kapeller
Kickoff: FR 10.03.2023  –>  15:00 UHR @Spielwiese HB-Institut

Brief(en)

transLations. – mediated architecture of the present

Architects are storytellers who create visions of the undeveloped future and idealized designs. We string together stories that make our audience believe in realities that are not yet based on reality.

As the name suggests, this seminar is about the mere translation of various media inputs into an architectural design. How can we read, analyze, develop, transform and adapt certain data* into a tangible object?

The goal is to develop ideas or methods based on modeling and documenting a design process in such a way that you gather values and principles, which you can apply to your design project. Furthermore it is an experimentation and testing ground for approaches that not only use data as the main source of design ideas, but also use them to further enhance the project itself.

At the end, students will be able to handle integrative design and planning tasks. They are able to independently and reflectively formulate an architectural concept and put it into contemporary discourse. They gather specific methodological knowledge and skills for the integration of aesthetic, functional, programmatic, urban planning, typological, technical and ecological aspects into the architectural design.

*(data – information, especially facts or numbers, collected to be examined and considered and used to help with making decisions)

Brief(de)

transLationen. – vermittelte Architektur der Gegenwart

Wie der Titel schon sagt, geht es in diesem Seminar um die Übersetzung verschiedener medialer Inputs in einen architektonischen Entwurf. Wie können wir bestimmte Daten* lesen, analysieren, entwickeln, transformieren und in ein greifbares Objekt umsetzen?

Das Ziel ist es, Ideen oder Methoden zu entwickeln, die auf der Modellierung und Dokumentation eines Entwurfsprozesses beruhen, so dass Sie Werte und Prinzipien sammeln, die Sie auf Ihr Entwurfsprojekt anwenden können. Darüber hinaus ist es ein Experimentier- und Testfeld für Ansätze, die Daten nicht nur als Hauptquelle für Designideen nutzen, sondern sie auch dazu verwenden, das Projekt selbst weiter zu verbessern.

Am Ende sind die Studierenden in der Lage, integrative Entwurfs- und Planungsaufgaben zu bewältigen. Sie sind in der Lage, eigenständig und reflektiert ein architektonisches Konzept zu formulieren und in einen zeitgemäßen Diskurs zu stellen. Sie erwerben spezifische methodische Kenntnisse und Fähigkeiten, um ästhetische, funktionale, programmatische, städtebauliche, typologische, technische und ökologische Aspekte in den architektonischen Entwurf zu integrieren.

*(Daten – Informationen, insbesondere Fakten oder Zahlen, die gesammelt werden, um sie zu untersuchen und zu berücksichtigen und als Entscheidungshilfe zu nutzen)

LFUonline